Långtidssemester vid Indiska oceanen

group-tour
Gruppresa med Albatros reseledare

Njut av livet, solen och havet på Kenyas vitaste strand på 4-stjärnigt resort med halvpension

Byt en kall svensk vintermånad mot varma vågor och sand mellan tårna på en av Kenyas läckraste stränder.  När molnen hänger tunga på himlen här hemma beger vi oss mot ekvatorn och möts av strålande sol, svajande palmer och exotisk, afrikansk atmosfär.

Vi bor på 4-stjärniga Leopard Beach Resort & Spa, på den långa vita sandstranden vid Indiska oceanen. Resortet har bekväma rum, stort wellness-center, två pool-områden, restauranger och en härlig golfbana på bara 5 minuters gångavstånd. 

Dina barfotadagar på stranden kan kryddas med delfinsafari, eller varför inte boka en utflykt till en traditionell kenyansk by eller på safari i ett viltreservat?

Vår Albatros-representant bor under hela vistelsen på Leopard Beach Resort & Spa, och kommer gärna med tips och förslag till spännande aktiviteter. 

Klicka på kartan för att se den i större format
  • Typ Långtids­semester

  • Reseledare Skandinavisk Albatrosrepresentant

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Kenyanska shilling

Dagsprogram 28 dagar
Dag 1–2
Avresa från Stockholm
Dag 3–26
Avslappning och upplevelser på Leopard Beach Resort & Spa
Dag 27
Avresa från Mombasa
Dag 28
Hemkomst

Hotell

Leopard Beach Resort & Spa

  • 198 rum
  • kantor
  • säker
  • Wi-Fi i allmänna utrymmen ingår i priset
  • 24h reception

En exklusiv resort belägen ca 35 km från Mombassa, i en tropisk trädgård och vid den vackraste Diani Beach. Gästerna har till sitt förfogande simbassänger, spaavdelningen "Uzuri spa and fitness forest", samt barer och restauranger som ligger både vid stranden, poolerna och i trädgården.

Alla rum - superior, deluxe, sviter och villor - är stora, moderna och utrustade med alla bekvämligheter: dusch, luftkonditionering, Wi-Fi, hårtork och minibar.

Mer om hotellet: https://www.leopardbeachresort.com/

Superior balkong (ingår i priset)
Superior balkong ligger på övervåningen och har privata balkonger med fantastisk utsikt över fastigheten.
Rumsstorlek: 29 m² + 5 m² möblerad balkong.

Deluxe terrass
Deluxe-terrassrummen ligger på marknivå med små uteplatser och solstolar och erbjuder större vardagsrum och distinkt inredning och dekor. Alla rum har satellit-TV, ett skrivbord och alla rum har stora skjutbara fönster som leder till uteplatser. Badrummen har miljövänliga regnduschar, handhållna duschar och arabiska duschar.
Rumsstorlek: 35 m² + 15 m² terrass med solstolar.

Seaview Chui Class stugor
Chui Class Cottages erbjuder ett större sovrum med skrivbord och en sittgrupp. Stugorna har alla en privat trädgård eller uteplats och har magnifik havsutsikt. Ligger direkt på kanten ovanför Diani Beach. Varje stuga har utrustats med kvalitetsmöbler i rotting och fina möbler. Badrummen har dubbla regnduschar med utsikt över en privat trädgård.
Rumsstorlek: 37 m² + 10 m² terrass med solstolar.

Bilder

Klicka på bilderna för att förstora dem

Dagsprogram

Hämta hela programmet OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.

Dag 1–2
Avresa från Stockholm
Vi flyger från Stockholm med kursen inställd på sagolika Kenya. Vi anländer till Mombasa följande morgon och kör sedan direkt till Leopard Beach Resort & Spa som ligger på vackra, vita Diani Beach vid Indiska oceanen.
Dag 3–26
Avslappning och upplevelser på Leopard Beach Resort & Spa
Leopard Beach Resort

Nu väntar en hel månads exotisk badsemester, avslappning och ett härligt strandliv – och kanske även några utflykter. Lite längre ner i programmet kan du läsa mer om vilka extrautflykter du kan boka.

Följande utflykter ingår i resans pris:

Dag 3 Promenad och välkomstmiddag

Efter frukost ger vi oss ut på en promenad i närområdet med Albatrosrepresentanten. På kvällen träffas vi igen till en trevlig välkomstmiddag på i hotellets restaurang.

Dag 5 Besök på landsbygden

I dag besöker vi ett samhälle i trakten. Här får vi inblick i vardagens göromål, besöker skolan, provsmakar lokala specialiteter och möter kanske byns överhuvud.

Dag 9 Besök på reptilcenter

I dag kan du följa med och besöka ett center för kräldjur, där man kan lära sig med om de olika kräldjur som lever i Kenya.

Dag 27
Avresa från Mombasa
Vi hinner njuta av en sista förmiddag mellan palmer och solstrålar innan vi på eftermiddagen kör till flygplatsen i Mombasa och tar flyget tillbaka till Stockholm.
Dag 28
Hemkomst
Efter en underbar månad vid Indiska oceanen anländer vi till Stockholm.

Utflykter

Under din vistelse vid Indiska oceanen kan du delta i en rad utflykter. Utflykterna bokas och betalas på plats på Leopard Beach Resort & Spa. Reseledaren hjälper naturligtvis gärna till med anmälan och deltar på utflykterna om mer än 12 Albatros-gäster har anmält sig.

Läs mer om utflykter och priser på www.albatros-travel.se/om-albatros/utflykter-och-aktiviteter-pa-leopard-beach-resort-och-spa

Fort Jesus i Mombasa

Prisinformation

Tillägg för uppgradering av rum
  • Delat superior-dubbelrum: 2 998:- per person
  • Delat dubbelrum i Chui Class Cottage: 6 998:- per person
  • Delat dubbelsvit: 13 998:- per person
  • Enkelrum Superior: 7.448:-
  • Enkelrum I Chui Class Cottage: 12.498:-
  • Enkelrum Suite: 19.998:-
Priset inkluderar
  • Skandinavisk Albatrosrepresentant på plats
  • Flyg Stockholm – Mombasa t/r via Istanbul
  • Transport till och från flygplatsen
  • Tre utflykter enligt program
  • Boende på Leopard Beach Resort & Spa i standard dubbelrum
  • Halvpension (frukost/middag)
  • Skatter och avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbeställningsförsäkring vid sjukdom 6 % av resans pris
  • Gouda reseförsäkring/komplement till hemförsäkring
  • Tillägg för enkelrum (se prislistan).
  • Eventuella extra arrangemang
  • Drycker
  • Visum till Kenya 25 USD (betalas på plats vid ankomsten)
  • Dricks (räkna med ca 100 USD)
  • Personliga förnödenheter
  • Administrationsavgift 150 kr (bortfaller vid online-bokning)
  • Allt som inte nämnts under ”Priset inkluderar”

Inför din resa

Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.

Information om resan

Bagage

Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.

Deltagarantal

Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 20 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.

Läs mer om Kenya

Här kan du läsa mer om tidsskillnad, visum och mycket annat:

www.albatros.se/resmal/afrika/kenya/fakta

 

Allmän information

Hälsokrav för att kunna delta på resan

Som huvudregel gäller att du ska kunna ta dig fram på egen hand utan hjälpmedel (t.ex. rullator eller rullstol). Generellt sett är våra resor inte lämpade för rörelsehindrade. Oavsett om det är en rundresa med tåg, buss eller en kryssning så ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. På de flesta av våra resor motsvarar en dags besök till sevärdheter och dylikt mer än 5 kilometer till fots.

Reseförsäkring

Eftersom sjukförsäkringen i Sverige inte täcker kostnader för hemtransport och läkarbehandling i vissa länder är det viktigt att du har tecknat en reseförsäkring som täcker både kostnader för behandling av sjukdom, samt hemtransport. Dessutom rekommenderar vi att försäkringen täcker skadat eller förlorat bagage.

Gouda Reseförsäkring

Albatros Travel har ingått ett samarbete med Gouda Reseförsäkring som säkrar att hjälpen alltid är i närheten när du behöver den. Med Gouda i ryggen är du säkrad extra trygghet på resan. 

Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning. 

Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.

Albatros Travels reseledare och guider

Albatros gruppresor leds av en svensk reseledare, som antingen möter gruppen på flygplatsen före avresa, eller vid ankomst till destinationen. På våra bussresor möter ni reseledaren senast vid den sista påstigningsplatsen. Chauffören hjälper till med bagage, informerar om placering i bussen och ser till att ni kommer säkert fram.
 
På Albatros individuella resor möts ni av en engelsktalande lokalguide på destinationen. Även utflykter som ingår i resan leds av engelsktalande lokalguider.
 
På expeditionsresor med Albatros Expeditions möts du av en engelsktalande expeditionsguide på destinationen, precis som det blir det engelsktalande expeditionsteamet som leder utflykterna och håller de informationsmöten som ingår i resan. Vi påpekar att en svensk reseledare inte kan förväntas ombord.
 
Ett fåtal av våra resor är utan lokalguide. Det framgår i sådana fall tydligt av programmet. Alla våra guider och reseledare är erfarna, välutbildade och noggrant utvalda av Albatros.

Dricks

På våra resor kommer du i kontakt med vardagslivet och dess seder. Det kan förekomma förhållanden du inte tycker om eller inte är van vid, som t ex. seden med dricks. I många länder är drickssystemet mera organiserat än vad vi som svenskar är vana vid och det finns en förväntan om att lokalguider och chaufförer, under resans gång, mottar en viss summa dricks. Vi anger ett belopp i vårt reseprogram, så att man hemifrån kan ta förbehåll för detta. Resans pris inkluderar inte personlig dricks eftersom det är ett individuellt åliggande och drickssystemet är en del av den kultur man väljer att besöka och som man därför bör följa och respektera. Albatros Travel ger lön till lokalguider och chaufförer men i många kulturer är lönen i servicebranschen anpassad efter att man dessutom mottar dricks. Vi vill betona att dricks naturligtvis är individuellt och frivilligt.

Tillägg för enkelrum och –hytt

Priserna på våra resor baseras på två personer som reser tillsammans och delar rum eller hytt. För de resenärer som reser ensamma tillkommer ett tillägg för enkelrum eller –hytt. Tillägget speglar den prisnivå som vi som researrangör möts av när vi bokar rum och hytter hos våra underleverantörer. Ett enkelrum kostar mer per person än ett dubbelrum. Detta är något som har varit gällande i resebranschen i många år och kan betraktas som standard.
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa. 

Pass

Tänk på att ditt pass ska vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten från destinationen. Detta gäller för alla våra resor, oavsett om enstaka länder kräver en kortare giltighet. Som researrangör ställer vi det här kravet för att undvika situationer, där ett kortare giltighetskrav ändras från och med den tidpunkt då resan bokas till och med avresan, vilket i så fall skulle bli ett problem för de kunder som har ett pass med kortare giltighetstid än sex månader.

Resa med barn/minderåriga

Om du reser med barn, till exempel ditt barnbarn, med en annan person som är under 18 år, om du reser ensam med ditt barn utan den andre föräldern eller om du och ditt barn inte har samma efternamn, kan det hända att några länder inte tillåter inresa.  Det kan därför vara nödvändigt att ta med ett personbevis på engelska samt under undertecknad förklaring som tillåter barnet att resa tillsammans med den vuxne.
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.

Placering ombord på flyget

Vi vill göra dig uppmärksam på att det är flygbolaget som är ensamt ansvarigt för fördelningen av sittplatserna ombord.

Placering i bussen

På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.

På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.

Service ombord på flyget

När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.

Önskemål om specialkost

På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.

Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.

Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.

Förbehåll/ändringar

Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar. 
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.

Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.

Liknande resor