Legendariska Samarkand, bildsköna Buchara och genom Kyzylkum-öknen till klassiska Khiva och UNESCO-bevarade Konye Urgench
Följ med på en resa som tar dig till tre av Sidenvägens legendariska karavanstäder: Samarkand, Buchara och Khiva. Här rullar livet på mellan historiska palats, moskéer och mausoléer på gränsen till den till synes oändliga öknen. I Samarkand besöker vi stadens största sevärdheter och äter middag hos en uzbekisk familj. I oasstaden Buchara, mitt i den stora Kyzylkum-öknen, väntar storslagna fort och emirens imponerande sommarpalats, och i Khiva tar gamla moskéer och minareter oss med på en sann tidsresa.
Däremellan färdas vi genom vidsträckt öken och låter tankarna sväva iväg till dåtidens kamelkaravaner och Djingis Khans väldiga rike.
-
Typ Rundresor
-
Reseledare Svensk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Usbekisk sum, turkmensk manat
- Dag 1
- Avresa från Köpenhamn
- Dag 2
- Ankomst till Tasjkent, Uzbekistan. Vila, stadsrundtur och marknad
- Dag 3
- Snabbtåg till Samarkand. Registantorget, Emirens gravkammare, Bibi Khanum-moskén.
- Dag 4
- Samarkand, pappersverkstad, Shah-i-Zinda-nekropolen, Ulugh Begs observatorium och middag hos lokal familj
- Dag 5
- Samarkand - Buchara. Stadsrundtur med bland annat Dödens torn
- Dag 6
- Buchara. Chor Minor, Emirens sommarpalats och eftermiddagen på egen hand
- Dag 7
- Genom Kyzylkum-öknen till Khiva
- Dag 8
- Khiva. Stadsrundvandring under halva dagen i den gamla staden och tid på egen hand
- Dag 9
- Khiva – UNESCO-bevarade Konye Urgench, Turkmenistan. Flyg Dashoguz – Asjchabad
- Dag 10
- UNESCO-bevarade Nisa, Kipchak-moskén och stadsrundtur i Asjchabads moderna arkitektur
- Dag 11
- Asjchabad. Tid på egen hand
- Dag 12
- Asjchabad - Köpenhamn
Dagsprogram
OBS. Några av våra resor finns i flera olika versioner. Det är viktigt att du väljer rätt datum innan du skriver ut.
Vi landar i Tasjkent tidig morgon och när inreseformaliteterna är överstökade kör vi till vårt hotell där vi får en lätt frukost och några timmars vila.
Runt lunchtid ger vi oss ut för att titta närmare på landets huvudstad. Vi börjar vid Självständighetstorget där vi bland annat får se ”Gråtande moderns monument” där en evig eld brinner som en hyllning till alla soldater som stupade under andra världskriget. Från Självständighetstorget åker vi ett stopp med tunnelbanan till Emir Timur-torget. Tunnelbanan är det bästa sättet att ta sig runt i staden. Stationerna är lika vackert utsmyckade som de som finns i Moskva och S:t Petersburg. På Emir Timur-torget står en stor staty av Timur Lenk (1336-1405) och i bakgrunden ser vi det enorma Hotel Uzbekistan som är byggt i klassisk kommunistisk stil.
Vi äter lunch på en lokal restaurang varpå vi beger oss till Tajskents gamla stadsdel och religiösa centrum vid Khast Iman-torget. På det stora torget ser vi den f.d. koranskolan Barak-Khan-madrasan, där den äldsta handskrivna koranen (Uthman Qur’an) förvaras, och Tillya Sheikh-moskén - en av Tasjkents största moskéer.
Om vädret och humöret tillåter släntrar vi genom de smala gatorna och bort till stadens största marknad, Chorsu-basaren (alternativt tar vi bussen därifrån). På marknaden gör lokalbefolkningen många av sina inköp, och allt från grönsaker och bröd till kläder och cd-skivor byter ägare. Bredvid Chorsu-basaren ligger Kukeldash-madrasan, som byggdes på 1570-talet som en del av stadens centrala torg. Byggnaden förde en skiftande tillvaro och användes bland annat som avrättningsplats men idag är Kukeldash-madrasan återigen skola tillika en av de få kvarvarande aktiva madrasarna, eller koranskolorna, i Tasjkent.
Vi avrundar dagen med en välförtjänt middag.
Tidigt på morgonen tar vi snabbtåget till Samarkand. Med en toppfart på runt 225 km/h utan stopp längs vägen tar det bara cirka två timmar att nå Centralasiens mest mytomspunna stad, Samarkand, som har tusentals år på nacken som centrum för Sidenvägen.
Under dagens stadsrundtur ser vi byggnader i världsklass varav de flesta uppfördes på 1300-talet. Samarkand har mycket att erbjuda och det gamla kulturcentret har en historik som är rikare än de flesta andra städers. Den mest berömda sevärdheten är utan tvivel Registantorget som ligger i centrala Samarkand och är ett av världens vackraste torg. På tre sidor, i perfekt arkitektonisk harmoni, ligger torget inramat av byggnader, minareter och madrasar. Här ligger Ulugh Beg-observatoriet från 1417-1420 tillsammans med Tillya-Kari-madrasan och Shir Dor-madrasan, som är ett enastående och UNESCO-bevarat arkitektoniskt mästerverk.
År 1220 härjades staden våldsamt av Djingis Khans horder. Från 1369 upplevde staden ännu en blomstringsperiod under Timur Lenk, något som gjorde den till huvudstad. Samarkand har genom tiderna varit en typisk karavanstad där man handlade med siden och lergods, och ända borta i Japan har man hittat metallskålar och glasbrickor från Samarkand.
Förutom Registantorget kommer vi att se Bibi Khanum-moskén och Shah-i-Zinda-nekropolen. Nekropolen består av en samling gravmålningar som nästan är som en stad i staden.
En annan av Samarkands höjdpunkter är Emirens gravkammare. År 1404 beordradeTimur Lenk uppförandet av Gur Emirs vackra kupol och mausoleum i en hyllning till sitt döda barnbarn Muhammed Sultan. När Timur Lenk dog 1405 begravdes även han i Gur Emir. Det vilar ett lugn över byggnaderna och på den vackert dekorerade kupolen står de poetiska orden: "Om himlen skulle försvinna kan kupolen ersätta den".
Vi börjar vår dag med att köra till en pappersverkstad i en liten by cirka tio kilometer från Samarkand. Pappersframställning har en lång historik i Samarkand-området och på verkstaden får vi se hur barken från pappersmullbärsträdet ombildas till fint papper.
När vi är tillbaka i Samarkand ser vi Shah-i-Zinda-nekropolen som består av en samling gravmålningar som upptar ett område som är nästan lika stort som en mindre ort – en av Samarkands vackra och stämningsmättade sevärdheter. Den vackra ingångsportalen är smyckad med ett färgrikt kakel och den smala cirka 200 meter långa gatan med tättliggande mausoleer på båda sidor är enastående. Bakom Shah-i-Zinda ligger resterna av Afrosiab, den första staden i Samarkand-området. Av den forna staden finns idag bara några jordhögar kvar förutom ett fint museum som vi besöker.
Vi börjar dagen med ett besök på Ulugh Begs observatorium från 1429. Observatoriet var det bästa i sitt slag på 1400-talet och observationer som gjordes då gäller än idag.
På kvällen är vi bjudna på middag hemma hos en privatfamilj. För en kväll förvandlas deras gård till restaurang bara för oss. Familjen skämmer bort oss med läckra lokala rätter, och vem vet, kanske kommer det fram en flaska vodka på bordet.
Vi checkar ut från hotellet och kör till Buchara. Buchara är den största oasstaden i den stora Kyzylkum-öknen, som sträcker sig från Aralsjön till Tasjkent. Buchara är en gammal sidenvägsstad och ett före detta självständig emirat. Under cirka 1 200 år har Buchara befunnit sig under islamiskt inflytande, något som ger sig till känna överallt i staden. Även om Buchara är Uzbekistans femte största stad med cirka 250 000 invånare verkar den mycket mindre än Samarkand. Från vår inkvartering i den gamla stadsdelen kan vi enkelt uppleva staden och dess fantastiska byggnader till fots.
Vid Lab-i-Hauz-torget och dess stora bassäng, tillika stadens centrum, ligger tehus där äldre uzbekiska män dricker grönt te, pratar och spelar brädspel. Vid varsin del av bassängen ligger Nadir Divan-Begi-madrasan från 1623 och Mogaki Attari-moskén från 1200-talet, en av stadens äldsta. Runt år 1900 hade Buchara 127 aktiva koranskolor och en moské för varje dag på året.
Från hjärtat av den gamla stadsdelen promenerar vi bort till stadens största sevärdheter: vackra moskéer med fantastiska blå kupoler, stadsportar och imponerande torg. Många av dem finns samlade i Poi Kalyan-komplexet där stadens högsta minaret står: Arslan Khan-tornet, eller som det kallas i folkmun: Dödens torn. Här lät den härskande emiren fram till cirka 100 år sedan kasta sina rivaler och brottslingar utför stupet.
På eftermiddagen besöker vi det storslagna Ark-fortet i hjärtat av Buchara. Fortet var en symbol för emirens storhet. Med sina upp till 20 meter höga murar var fortet en säker bastion för den lokala makthavaren. Detta hindrade däremot inte mer eller mindre seriösa aspiranter på emir-titeln av belägra fortet. Den sista belägringen ägde rum på 1920-talet när ryssarna försökte jaga bort den sista emiren, Alim Khan. Precis när de höll på att lyckas sprängde emiren stora delar av fortet i luften och flydde till Afghanistan med ett följe på över 3 000 man. Den ursprungliga ingångsporten med vakttorn och ramp upp till fästningen har restaurerats och på själva området finns emirens privata moské och fundamentet till kröningssalen bevarade än idag. Den ryska tsaren kallade emirens fästning för ett blödande och öppet sår i det ryska imperiet, och under fästningens storhetstid bodde nästan 3 000 människor innanför murarna.
Idag besöker vi Chor Minor som betyder fyra minareter, även om de fyra tornen mest agerar som prydnad. Vi börjar dagen med en utflykt till stadens imponerande sommarplats som användes av de två sista emirerna av Buchara. En vacker och fascinerande plats med en bisarr blandning av orientalisk, europeisk och rysk arkitektur. I verkligheten består Sommarpalatset av tre byggnader: Det gamla sommarpalatset, en åttkantig paviljong och en byggnad vid en liten damm. Här levde emiren ett behagligt liv omgiven av sitt harem och en privat samling exotiska djur som hölls i bur ute i parken.
Vi äter lunch tillsammans och går sedan på upptäcktsfärd i Bucharas gamla stadsdel på eftermiddagen. Bland de fantastiska moskéerna, vackra torgen och gamla kupolklädda handelsbyggnaderna finns fortfarande aktiva verkstäder och småbodar som producerar lokala produkter - precis som traditionen har påbjudit under flera århundraden. Tillsammans med basaren och de gamla gatorna bidrar de till att göra Buchara till en av Centralasiens mest spännande och stämningsfulla städer. Buchara är speciellt vacker under de tidiga kvällstimmarna när den gamla staden gnistrar i dagens sista strålar.
Idag väntar en lång och fascinerande bussfärd genom Kyzylkum-öknen (uzbekiska för röd sand) – en 300 000 kvadratkilometer flack sandöken som delas mellan Kazakstan, Uzbekistan och Turkmenistan. Cirka en timme efter att vi har lämnat Buchara försvinner de små lantbruks- och bomullsmarkerna och ersätts av ett monotont ökenlandskap med röd sand så långt ögat kan nå. Vi stannar längs vägen för att ta foton.
Trots den långa resan, eller på grund av den långa resan, upplever vi fascinationen med att köra igenom ett landskap med ytterst lite variation. Vi kan luta oss tillbaka och låta tankarna sväva iväg till alla karavaner som varje vecka korsade öknen till häst eller kamel. Cirka 100 kilometer innan Khiva följer vi den 2 400 meter långa Amu Darva-floden, och landskapet präglas återigen av små lantbruksmarker och små orter. Till slut når vi Khiva, en av Sidenvägens mest berömda oasstäder som ligger i ett fruktbart delta nära gränsen till Turkmenistan. (I skrivande stund arbetar men med att förbättra vägen mellan Buchara och Khiva, vilket kommer att göra resan något kortare. Just nu behöver vi däremot förbereda oss på en restid på mellan sex och åtta timmar).
Khiva består idag av två städer: en gammal del innanför ringmurarna och den moderna delen utanför muren. Den gamla staden känns som ett enda stort museum där stadens våldsamma och fascinerande historia finns med i varje steg vi tar. Den gamla stadsdelen är ett fantastiskt exempel på centralasiatisk arkitektur, och vi bor antingen inne i den gamla staden eller strax utanför framför stadsporten.
Första halvan av dagen promenerar vi runt i den lilla kulturpärlan där alla motorfordon är strängt förbjudna.
Khiva var en av Sidenvägens stora karavanstäder med en strategiskt viktig placering som förbindelseled mellan öst och väst. Den gamla stadsdelen, Ichan Kala, verkar tämligen oberörd av tidens tand och är fortfarande omgärdad av en fem till sex meter tjock ringmur som är över sex kilometer lång. Innanför murarna hölls områdets största slavmarknad ändra fram till 1873, när ryssarna annekterade området.
Khivas tidigare härskare har lagt ofattbara rikedomar på ett efterlämna vackra monument och byggnader, och under vår promenad kommer vi att se de viktigaste.
Vi ser bland annat Kalta Minor, en vacker kakelbeklädd minaret som vid grundandet sägs ha varit Centralasiens största. Byggnationen stoppades och därför är minareten bred, cirka 14,2 meter i diameter, men endast 26 meter hög. Andra sevärdheter är mausoleet över krigspoeten Makhmud Pakhlavian, Rakhim Khon-madrasan och det gamla citadellet Kunya Ark. Fundamenten för fortet är Khivas äldsta byggnadsstruktur, och kan dateras hela vägen tillbaka till 400-talet. Efter detta har det tillkommit många byggnader och komplexet består bland annat även av moskéer, mottagningsrum, stall och ett harem.
Vi äter en gemensam lunch på en trevlig restaurang inne i den gamla staden. På eftermiddagen kan var och en i eget tempo utforska moskéerna och deras utskurna pelare, vackra stenmosaiker i fantastiska färger, madrasar, skyhöga minareter och turkosblå kupoler. Här finns slingriga gator, gamla fruktträdgårdar och härbärgen som har tagit emot gäster sedan karavanernas tid. Dagens souvenirbodar med vackra saker har avlöst kryddorna och de vackra sidentygerna.
Grannlandet Turkmenistan är allt annat än välbesökt. Restriktiva in- och utreseregler är en av aspekterna i den turkmenska regerings något problematiska förhållande till mänskliga rättigheter och demokrati. Det tidigare slutna landet har öppnat sig under de senaste åren sedan den enväldige presidenten Saparmurat Niyazov avgick vid sin död 2006. Hans despotiska styre innebar bland annat att uppkalla januari månad efter sig själv, och april efter sin mor. Sittande regering har upphävt många av hans besynnerliga dekret och har även släppt in andra politiska partier än regeringspartiet. Turkmenistans Demokratiska Parti, men demokrati i ordets rätta bemärkelse kan man fortfarande inte tala om. Under de kommande dagarna kommer vi att få en spännande inblick i ett land som för de flesta är okänt territorium.
Turkmenistan har stora oljereserver och sitter på världens fjärde största naturgaskälla, och man exporterar till Ryssland, Kina och Iran. Landets andra stora exportvara är bomull som odlas med hjälp av en utbredd konstbevattning som tyvärr har medverkat till att Aralsjön har torkat ut. Och innan detta inträffade täcktes landets yta till 80 procent av Karakum-öknen.
När vi har kommit över gränsen vid Shovot kör vi via Dashoguz till den gamla staden Konye Urgench, som år 2005 upptogs på UNESCO:s världskulturarvslista. Staden är anlagd där de två viktigaste karavanrutterna möts och var en viktig handelsknutpunkt på Sidenvägen. Under 900-1300-talen var staden huvudstad i det dåvarande Khwarezm-riket, som täckte norra Turkmenistan och västra Uzbekistan. Här hade staden sin storhetstid och var som en fyr i den islamiska världen fram till att den ödelades av Emir Timurs styrkor i slutet av 1300-talet. Den förfinade arkitekturen på kvarvarande byggnader talar sitt eget tydliga språk om staden. Vi ser bland annat den 60 meter höga Kutlug Timur-minareten som var den högsta på sin tid. Och Turabek Khanum-mausoleet vars inre kupol avslöjar en sofistikerad kakelmosaik bestående av blommor och stjärnor som en visuell metafor för himlen.
När vi har sett oss mätta åker vi tillbaka till Dashoguz varifrån vi tar ett kvällsflyg till huvudstaden Asjchabad där vi checkar in på vårt hotell.
Vi börjar dagen med att köra cirka 20 kilometer utanför Asjchabad till Nisa. Nisa grundades på 200-talet före vår tideräkning, förmodligen av kung Arsakes I som första huvudstad i Partherriket. Platsens två utgrävningar har avslöjat många byggnader, bland annat mausoleer och tempel, och förmodligen har staden fungerat som nekropol och kungligt residens för de parthiska konungarna fram till dess att den förstördes i slutet av Partherrikets era. Mycket ligger fortfarande begravet i den 14 hektar stora jordhögen som staden utgör, vid foten av Kopet Dag-bergen.
Från Nisa har vi en vacker utsikt över Asjchabad och det torra landskapet, och i förgrunden kan vi se den lilla staden Kipchak där president Niyazov bodde fram till sin död. Efter Nisa kör vi till Kipchak för att titta på den stora moskén och mausoleet han uppförde åt sig själv och där han sedermera begravdes 2006. Moskén är kontroversiell eftersom man på väggarna, förutom Koranen, även har citerat Niyazovs egen pseudospirituella bok, Ruhnama.
Vi återvänder till Asjchabad och gör en stadsrundtur. Även om staden kan dateras tillbaka hela vägen till den gamla Sidenvägsstaden Konjikala, finns det ytterst få gamla byggnader här. Staden förstördes till grunden bland annat av en jordbävning under det första århundradet före vår tideräkning, av mongolerna på 1200-talet och senast av ytterligare en jordbävning 1948. Denna uppmätte 7,2 på Richterskalan och sägs ha skördat mellan 110 000 och 176 000 människoliv (cirka 90 procent av stadens befolkning).
Med sina stora gas- och oljeresurser framstår Asjchabad idag som ett slags mini-Dubai med höga marmorbyggnader som kantar flerfilade motorvägar med nyanlagd asfalt, och där många av byggnaderna har en alldeles egen prägel. Byggnaden där utbildningsministeriet sitter är formad som en öppen bok och landets huvudsäte inom gasindustrin är formad som en tändare. Lägg till de stora monumenten, statyerna och palatsen och vi befinner oss helt plötsligt i en helt annan värld. På vår tur runt staden ser vi de viktigaste monumenten och palatsen och gör alla stopp vi behöver innan vi återvänder till hotellet.
Det är väldigt speciellt att få uppleva Asjchabad på kvällen när stadens alla ljus tänds. På väg mot vår avskedsmiddag kör vi ännu en tur runt staden och ser hur de många ljusen och de stora byggnaderna ger ett intryck av ett centralasiatiskt Las Vegas. Vi gör ett kort fotostopp framför Bröllopspalatset, som bjuder på en vacker utsikt över staden och bergen.
Prisinformation
- Tillägg för enkelrum
- 2.498:-
- Priset inkluderar
-
- Svensk reseledare
- Flyg Köpenhamn – Tasjkent och Asjchabad – Köpenhamn med mellanlandning
- Flyg Dashoguz – Asjchabad
- Utflykter enligt program
- Övernattning på bra hotell i delat dubbelrum
- Frukost varje dag
- Lunch och middag dag 2-10
- Skatter och avgifter
- Priset inkluderar inte
-
- Avbeställningsskydd vid sjukdom, 6% av resans pris
- Gouda reseförsäkring/hemförsäkring
- Eventuella extraarrangemang
- Tillägg för enkelrum
- Visum till Uzbekistan 890 kr
- Visum till Turkmenistan 55 USD (betalas kontant vid ankomsten till Turkmenistan)
- Inreseavgift till Turkmenistan 14 USD (betalas kontant vid ankomsten till Turkmenistan)
- Drycker
- Dricks till lokalguider och chaufförer – räkna med cirka 70 USD
- Personliga förnödenheter
- Administrationsavgift 150 kr per faktura (bortfaller vid online-bokning)
- Allt som inte nämns under "Priset inkluderar”
Inför din resa
Resan omfattas av Albatros Travels resevillkor, som deltagarna förutsätts ha tagit del av.
Information om resan
Deltagarantal
Resan genomförs vid ett deltagarantal på minst 15 personer. Om vi inte når detta antal deltagare, förbehåller vi oss rätten att ställa in resan – detta sker i så fall ca 4-6 veckor före planerad avresa. Som också framgår av våra resevillkor punkt 11, samt lagen om paketresor, kan vi som researrangörer inte hållas ansvariga för några förluster som drabbat dig som kund till följd av avbeställningen. Vi är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Anslutning med inrikesflyg
Om du bokar anslutningstransport, rekommenderar vi att du har minst 2,5 timmar mellan byte av anslutning och flygresan med oss. Boka gärna en ombokningsbar biljett, så att du kan boka om vid en eventuell tidtabelländring/flygförsening.
Bagage
Det är en bra idé att ta med en mindre ryggsäck eller väska till dagsutflykter och resedagar då man inte ser sitt bagage förrän på kvällen igen. Du behöver inte ta med egen handduk på resan.
Allmän information
Hälsokrav för att kunna delta på resan
Reseförsäkring
Gouda Reseförsäkring
Goudas egen larmcentral är bemannad dygnet runt där kompetenta skandinavisktalande medarbetare sitter redo för att hjälpa just dig. Med Goudas reseförsäkring får du både snabb hjälp på plats och bra täckningar, bl.a. obegränsad sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, reseavbrott, tillkallande av anhörig, ersättningsgaranti (kompensation för sjukdom under resan) och resegodstäckning.
Om du är försäkrad hos ett annat bolag gäller möjligtvis andra regler – kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Det är resenärens eget ansvar att försäkringen omfattar den nödvändiga täckningen.
Albatros Travels reseledare och guider
Dricks
Tillägg för enkelrum och –hytt
Tillägget framgår av vårt material på respektive resa.
Pass
Resa med barn/minderåriga
USA är ett av de länder som har ovanstående krav, men det finns inte någon slutgiltig lista över vilka andra länder som kräver detta. Därför rekommenderar vi dig att kontakta närmaste ambassad eller konsulat för det land som du ska resa till för att säkra dig vad som gäller i just din situation.
Placering ombord på flyget
Placering i bussen
På Albatros resor med flyg sker ofta transporten på destinationen med buss. Här kan man inte reservera en specifik plats i bussen och man kan heller inte betala extra för att få en speciell plats. Däremot kan man under resans gång komma överens om att flytta runt så att alla får sitta både fram och bak i bussen.
På Albatros bussresor, där hela resan sker med buss, kan du reservera en specifik plats i bussen mot en extra avgift. De platser som inte är reserverade fördelas enligt först-till-kvarn. Våra bussresor är markerade med ”BUSSRESOR” på hemsidan.
Service ombord på flyget
När du reser med Albatros Travel föregår resan oftast med reguljärflyg. På resorna inom Europa har man normalt sett möjlighet att köpa drycker och smörgåsar. Vissa bolag serverar fortfarande vatten, juice, kaffe eller te utan kostnad. På de långa, interkontinentala flygningarna är maten inkluderad och hos några enstaka bolag även drycker.
Önskar man vin, öl och sprit ska man oftast själv betala för detta. Nivån på servicen ombord kan inte garanteras eller upplysas hemifrån eftersom den varierar från bolag till bolag och dessa ofta ändrar på sina rutiner.
Önskemål om specialkost
På flygresor ska specialkost som exempelvis diabetes- eller vegetarisk mat beställas senast 45 dagar före avresa. På bussresor kan vi tyvärr inte erbjuda specialkost.
Vänligen observera att vissa flygbolag tar extra betalt för specialkost. Vi vidarebefordrar alltid våra gästers önskemål om specialkost på flygresan till flygbolagen, men vi kan inte garantera vad som serveras ombord.
Som utgångspunkt har vi inte möjlighet att erbjuda specialmat på våra rundresor. Dels för att det på många av våra resor ingår gemensamma måltider där menyn är beställd i förväg. Dels för att specialmat såsom glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att hitta i några av dem länder som vi reser till. Du får därför räkna med att äta samma mat som övriga deltagare på resan. Vi tar gärna emot och vidarebefordrar önskemål om specialkost och allergier, men vi har inte möjlighet att garantera att speciella måltider kan serveras under resans gång eller att det är möjligt att ta hänsyn till allergier.
Förbehåll/ändringar
Förbehåll för ändringar i programmet. Albatros Travel och våra lokala samarbetspartners strävar alltid efter att ta fram resan i förhållande till programmet, men av hänsyn till sevärdheternas öppettider eller praktiska omständigheter kan det bli nödvändigt att genomföra rutten i en annan ordning än den som anges. Dessutom kan vissa programpunkter utgå på grund av force majeure-situationer som väderförhållanden eller försenade flygavgångar.
Slutligen vill vi uppmärksamma att alla resor regelbundet revideras och förbättras mot bakgrund av den feedback vi får efter varje resa. En revidering av resan kan medföra att det uppstår ändringar i programmet mellan bokningen av resan och avresedatum. Före avresa kommer samtliga deltagare att få det senast uppdaterade programmet som alltid har för avsikt att tjäna kundernas bästa och se till att de får en smidig resa.
Resan säljs som paketresa, och det går inte att få pengar tillbaka för de delar av resan som eventuellt inte nyttjas.
Vänligen uppmärksamma att tillköpta extrautflykter endast genomförs vid ett tillräckligt stort antal deltagare. Beroende av när utflykten ställs in, kommer priset för utflykten att betalas tillbaka till de anmälda deltagarna före eller efter hemkomst från resan.