Kanada och Klippiga bergen

Gianna och Sarah i vinterkläderna vid glaciären Columbia Icefield
Albatros medarbetare Sarah Jewry och Gianna Castellano utforskar Kanada och Klippiga bergen

I juli 2015 reste Albatros kundservicemedarbetare Sarah och Gianna med på vår rundresa Kanada och Klippiga bergen:

Efter flygresan från Köpenhamn började de riktigt stora upplevelserna när vår buss stannade till i Banff och nationalparken Rocky Mountains, Klippiga bergen. På den här resan är det en stor upplevelse att bara kika ut genom bussfönstret och titta på det vackra landskapet: de djupa skogarna, turkosblå sjöar, snötäckta berg och så klart – björnar!

Under resans gång hade vi verkligen tur, vi såg två svarta björnar vid vägen. En upplevelse för livet. Dessutom såg vi älgar och wapitihjortar.

I Banff såg vi det fantastiska vattenfallet Bow, vandrade och tog gondolen till toppen av Sulphur Mountain. På kvällen kunde vi gå ut och njuta av staden på egen hand. Det första intrycket av Kanada var naturen är storslagen – och det här var ju bara början.

Dagen efter fortsatte vi norrut till den otroligt vackra sjön Lake Louise. Om man har sett bilder från Kanadas sjöar så är det nog härifrån. Vi blev helt överväldigade av landskapet och kunde nästan inte sluta ta bilder. Alla som var med på resan höll med om att man kunde stå och se på sjön i flera timmar. Färden fortsatte utmed Icefields Parkway, där man kunde boka en extra utflykt med specialbyggda glaciärfordon på Columbia Icefield. Även om vädret inte var på vår sida just den dagen var det en rolig – och kall – upplevelse på isen. Under eftermiddagen kom vi fram till staden  Jasper, där det finns en gammal järnvägsstation och många mysiga caféer.

Många av skidorterna vi besökte på resan har man hört talas om från OS i Vancouver 2010.  Vi kom bland annat till Whistler, där det finns massor att göra, både på sommaren och vintern.  Dessutom var det roligt att se faciliteterna som användes under OS, bland annat den olympiska facklan – dock utan eld.

I Vancouver finns det gott om möjligheter att shoppa loss eller bara kanske ta en båt till Granville Island. Vi reste under sommaren och hade tur med vädret och fick uppleva en fantastisk fyrverkerishow vid stranden – en perfekt avslutning på en upplevelserik resa.

Vill du också följa med till Kanada och Klippiga bergen? Se resan här.