Frågor & svar

Här får du svar på några av de frågor som ofta förekommer i förbindelse med våra resor

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss om det är något du undrar över. Nedan hittar du en översikt över de frågor vi ofta får. Om du inte får svar på just dina frågor får du mer än gärna fylla i vårt kontaktformuär eller skicka ett e-mejl till oss.

Kontakt

Skicka e-post till: info@albatros-travel.se

Kan jag beställa min resa direkt på hemsidan?

Ja, du kan boka resor via vår hemsida dygnet runt. Kom ihåg att skriva ditt namn som det står i ditt pass samt att upplysa två olika telefonnummer och en  e-post adress så att vi kan komma i  kontakt med dig vid behov.

När du har skickat din beställning till Albatros Travel får du ett kvitto på att vi har mottagit din beställning. Därefter skickar vi en skriftlig bekräftelse till dig med posten.

Om resan är fullbokad eller om vi har några frågor om din bokning kommer vi att kontakta dig på telefon eller e-mail.

När får jag mitt avresebrev?

Cirka en vecka innan du skall resa skickar vi ett ”avresebrev” till dig med all relevant information. Brevet innehåller bland annat hotellista, flygbiljett och bagagelappar.

När får jag mina flygbiljetter (E-tickets)?

Dina flygbiljetter ligger i ”avresebrevet” som vi skickar till dig cirka en vecka innan du ska resa.

Idag använder vi oss vanligen av elektroniska biljetter( e-ticket)  eller ”Travel Document”. Detta ska du ta med dig på resan.

Kan jag välja plats på flyget?

Albatros Travel försöker alltid att placera dig och din medresenär vid sidan av varandra under flygresan. Men många flygsällskap placerar själva sina passagerare. Man kan komma med önskemål men vi kan inte garantera att du får en bestämd plats.
Får jag en deltagarlistan på resan?

Det finns regler som gör att det inte är tillåtet för oss som researrangör att dela ut deltagarlistor på den gruppen man ska resa med. Däremot kan resenärerna tillsammans med reseledaren göra en egen lista under resans gång.
Kan jag ta med mig medicin på resan?

Vi rekommenderar att du tar med dig medicin i dess originalförpackning. Kom ihåg att all livsnödvändig medicin ska placeras i handbagaget. Om du har receptbelagd medicin med så skall namnet på förpackningen vara identiskt med det som står i ert pass.

Läs mer på http://www.transportstyrelsen.se/ under deras information till flygresenärer.

Vilka vaccinationer behöver jag?

I god tid innan avresa ska du ta kontakt med en vaccinationsmottagning eller infektionsklinik. Där får du ett individuellt vaccinationsprogram som dels baseras på resan (resmål, resans längd, typ av vistelse) och dels på resenären (tidigare vaccinationer, eventuellt underliggande sjukdomar, allergier).

Vilken standard har hotellen?

Albatros Travel använder sig av mellanklasshotell. Hotellstandarden kan dock variera lite från land till land. Man har alltid eget rum med toalett och någon form av luftkonditionering dvs. A/C eller fläkt.

Måste jag ha adresslapp på resväskan och handbagaget?

Albatros Travel rekommenderar att du sätter en adresslapp på ditt bagage. Dessa får du tillsammans med ”avresebrevet”.  På ”Temporary Adress” skriver du det första hotellet på rundresan och bor du på ett och samma hotell under hela resan så skriver du denna adress. Ska du på kryssning skriver du båtens namn.
Hur fungerar en avbeställningsförsäkring?

Avbeställningsförsäkringen täcker dig som resenär från det ögonblick du betalar depositionsavgift till avresedagen. Denna gäller om du skulle bli akut sjuk eller dödsfall inom den närmaste familjen innan själva avresan. När du betalt depositionen kan du inte annullera din avbeställningsförsäkring och du kan inte heller köpa en.  Du kan köpa din  avbeställningsförsäkring genom Albatros Travel.
Finns det hårtork och handdukar i hytter och på hotellrummen?

På alla kryssningar finns det hårtork i hytten och handdukar till poolen. På de flesta hotell som vi använder oss av finns det hårtork på rummen.
Hur betalar jag min resa?

Man kan betala resan på vår hemsida under ”betalning”. Kom ihåg att skiva ditt ordernummer och fakturanummer som referens. Vi accepterar flera olika kreditkort.

Du kan också betala in på vårt svenska bankkonto:

Danske Bank bankgiro nummer 5392- 6127.

Här behövs endast ditt fakturanummer som referens.

Vem är vår reseledare?

De flesta av våra resor är med endast svenska deltagare. Vi gör vårt yttersta för att det ska bli med en svensk reseledare. Många av våra reseledare arbetar freelance och bor utomlands och har inte alltid möjlighet vara med på flyget från Skandinavien. På många platser har vi engelsktalade lokalguider men våra skandinaviska reseledare är alltid behjälpliga med att översätta om det skulle behövas.

Vad gör jag om resan inte motsvarar programmet?

Om du upplever att resan inte stämmer överens med programmet ska du kontakta reseledaren direkt så att vi har möjlighet att rätta till det under resans gång. Om du mot förväntan efter hemkomst upplever att resan inte motsvarat programmet ska du meddela Albatros Travel skriftligen. Behandlingstiden för ditt ärende är cirka 6-8 veckor efter att vi har mottagit ditt brev.
Ställs resan in om det inte finns tillräckligt många deltagare?

För att en resa ska genomföras krävs det som regel minst 15 resedeltagare, men det kan skilja sig åt på enskilda resor. Om vi inte uppnår minsta antal deltagare på resan, förbehåller vi oss rätten att ställa in den. Detta sker för det mesta senast 4-6 veckor före planerat avresedatum, men som researrangör har vi rätt att ställa in resan senast 14 dagar före avresa, se våra resevillkor §11. Enligt Lagen om Paketresor § 17, avsnitt 1 är vi som researrangör inte ersättningskyldiga för eventuella förluster som kunden kan ådra sig som resultat av den inställda resan. Albatros Travel är endast skyldiga att återbetala resans pris.
Kan jag använda mitt Frequent Flyer-kort på era resor?

Ja, det kan du, förutom med Norwegian. Tänk på att du ska visa kortet vid incheckning för att det ska bli registrerat. Detta gäller även för olika motsvarande kort från rederier om du ska på kryssning.
Vilken valuta ska jag ha med på resan?

På de flesta av våra resor har vi tagit fram lite praktisk information som vi kallar Värt att veta. Här kan du bland annat hitta valutainformation. Om du har fler frågor angående valuta rekommenderar vi att du kontaktar din bank.
Hur fungerar en reseförsäkring?

Reseförsäkringen ger dig skydd från resans start till och med att resan är avslutad. En reseförsäkring ska tecknas innan avresedagen för att vara gällande. Det är viktigt att man har en reseförsäkring under resans gång. Du kan köpa din reseförsäkring genom Albatros Travel.
Hur mycket bagage kan jag ha med mig?

De flesta flybolag har som regel 20 kilo på incheckat bagage och 5 kilo i handbagage.

Men det kan variera mellan flygbolag. På mindre inrikesflyg i Afrika får man endast ha med sig 15 kilo i incheckat bagage.

Vad får jag ha i handbagaget?

Det är inte tillåtet att ha vassa föremål i handbagaget.

Sedan 2006 är det inte heller tillåtet att ha större mängder med vätska, kräm eller gelé i handbagaget. Om ni har detta ska det vara små förpackningar, vardera max 100 ml. Flaskor, burkar, tuber och så vidare ska placeras i en genomskinlig 1-liters plastpåse. Läs mer på www.transportstyrelsen.se under deras information till flygresenärer.

Vad ska jag ha packa?

Det är viktigt att ha med sig bekväma skor på resan. Det kan till exempel vara gymnastikskor eller en sportssandal.  När man besöker religiösa monument som kyrkor, tempel och moskéer med mera bör man täcka axlarna och i vissa fall också knäna. Det är också en bra idé att ha med sig en extra tröja eller en lätt vindjacka då det kan vara lite svalare tidigt på morgonen och/ eller på kvällen., detta gäller även på safarier. Många väljer att ta med sig lite festligare kläder att ha på sig på kvällen.

Ta gärna med en kikare om du ska på en resa med rikt djurliv - det kan hjälpa när man vill få syn på djur på långt håll.
Hur ansöker jag om inresetillstånd till USA?

Inresetillståndet till USA kallas för ESTA. Man ansöker via internet.  Det går snabbt och du behöver endast fylla i fälten som har en röd stjärna. När du har fyllt i formuläret ska du skriva ut en kopia och ta med på resan. Formuläret hittar du här:  https://esta.cbp.dhs.gov
Hur ansöker jag om visum till Indien?

Det är inte helt enkelt att söka om visum till Indien.

Läs mer om hur du ska gå tillväga i vår visuminformation till Indien här http://www.albatros-travel.se/resmal/asien/indien/visum

 

 

Kan jag förlänga min resa?

Ja, på många av våra resor har du möjlighet att stanna längre. Du kan antingen boka en av våra färdiga reseförlängningar eller välja att resa hem senare på egen hand.  Tänk på att det är viktigt att din reseförsäkring täcker hela reseperioden.

Läs mer om hur du kan förlänga din resa här

Albatros reseförlängning
Albatros reseförlängning är en förlängning av din resa på ett bestämt antal dagar; ett resepaket som Albatros har tagit fram för komplettera din resa på bästa möjliga sätt. I priset ingår boende, transport till flygplatsen och transport tur och retur till resmålet, om förlängningen är på en annan destination än där den ursprungliga Albatrosresan slutar. 

Möjligheten för en ev. reseförlängning kommer alltid att framgå av bokningsformuläret när du bokar din resa på Albatros hemsida.

Observera vänligen att den här typen av reseförlängning oftast är utan reseledare.

Individuell ändring av hemresedatum 
Du har möjlighet för att stanna några extra dagar på den slutdestination där din Albatrosresa avslutas. Det antal dagar du kan förlänga beror på den ursprungliga Albatrosresans längd: Av försäkringstekniska skäl gäller en flygbiljett i max. 30 dagar från och med utresedatumet på den ursprungliga Albatrosresan. Det betyder att du kan förlänga din resa med maximalt 22 dagar om din ursprungliga Albatrosresa är 8 dagar, med 6 dagar om din ursprungliga Albatrosresa är 24 dagar osv. 

Ange önskat hemresedatum i kommentarfältet när du bokar din resa på vår hemsida, så återkommer vi med svar på om det är möjligt att förlänga, samt kostnader för detta. 

Pris per person kommer att vara en ändringsavgift på 848 kr + en eventuell merkostnad på själva flygbiljetten. 

Innan vi går vidare med din förfrågan om individuell förlängning ska du ha betalat in din anmälningsavgift (se våra resevillkor).

En individuell förlängning är utan reseledare och du ska själv stå för boende, alla övriga utgifter i perioden, samt transport till flygplatsen när du ska hem.

Vi vill uppmärksamma att möjligheten för att ändra hemresan beror på flygbolagets regler samt antal lediga platser. Du kan räkna med att det tar 7-10 dagar innan du får svar från oss. 

Om du vill veta mer om hur du vill kan förlänga din resa är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon 020 140 3737 eller per e-post till info@albatros-travel.se.